Опис пам'яток

                                               
Тема уроку: особливості опису пам’ятки історії та культури

Мета: ознайомити з пам'ятками історії та культури, основними ар
хітектурними стилями і термінами, особливостями опису цих пам'яток; формувати вміння і навички аналізувати текст, використовуючи набуті теоретичні знання, вирізняти опис пам'яток в ньому; розвивати мислення, зв’язне мовлення учнів,збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного краю, інтерес до його  історичного минулого, розуміння
того, що прекрасне—невмируще і вічне.

Методи; інтерактивне навчання, розвиток логічного, творчого мислення

Тип: розвиток зв’язного мовлення

Міжпредметні зв'яки: історія Укрїни, образотворче мистецтво, українська література, краєзнавство, художня культура.

Обладнання:
Презентація про архітектурні пам’ятки міста, словники(тлумачний, іншомовних слів, картки зі словами-термінами, ілюстрації архітектурних стилів, фотографії з архітектурними памятками міста.


                                                                                    Епіграф до уроку:
                                                           Той, хто не знає свого минулого,
                                                           Той не вартий майбутнього.
                                                                                     М.Рильський


                                                    Хід   уроку
І. Організаційний момент

ІІ.. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя
У кожного народу є свої святні. Ми, сучасники, повинні знати свою історію, а ту спадщину, яку маємо від попередніх поколінь, берегти, щоб передати нащадкам. Тож епіграфом до нашого уроку стануть слова М. Рильського: «Тай, хто не має свого минулого, той не вартий майбутнього»

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Що треба знати і враховувати, щоб писати цікаві твори?
Пригадайте і назвіть відомі вам типи мовлення, їх особливості. — Які визнаєте стилі мовлення?
— Якими стилями найчастіше користуються для написання твору-опису?
-   3 якими видами опису ми вже ознайомились? (Опис природи, опис зовнішності зподини, опис місцевості.)

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Учитель. Готуючись до уроку, ви об'єдналися у групи й отримали завдання:
«Лексикологи» - з'ясовували лексичне-значення слів;
«Дизайнери» — створили презентацію
«Історики»—досліджували історичне минуле архітектурних памяток

«Лексикологи».
Слова пам’ятник  і пам'ятка -  багатозначні.
Пам’ятник – це скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого- небудь, чого-небудь (наприклад пам'ятник Т. Шевченкові).
Пам'ятка — це предмет культури минулого. Наприклад «Слово о полку Ігоревім» — видатна пам'ятка доби Київської Русі. Пам'ятка у цьому значенні - це і стародавній літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ; і народна дума, і народна пісня, і визначна давня споруда.

Учитель: Кожна пам'ятка культури є ще свідком, а то й учасником історичних подій. Вона розповідає про життя пращурів і сама є
частиною культури й історії, матеріальним або духовним утіленням спадщини народу.

Що належить до пам'яток духовної культури? (Традиції, звичаї, обряди» твори фольклору тощо.)
Що належить до пам'яток матеріальної культури? (Споруди, твори мистецтва (скульптура, живопис, мозаїка), ужиткові речі (посуд).
     Щодо споруд — і гігантських пірамід, і величних храмів, і суворих фортець, і витончених палаців — то вони є витворами архітектури — мистецтва проектувати, будувати і прикрашати будівлі. Кожній історичній добі притаманний свій архітектурний стиль», тобто сукупність типових рис побудови й оформлення.
'/.

«Дизайнери» (демонструють фото). В архітектурі є багато стилів: • -романський (Х-ХІІст.),  готика (ХІУ-ХУ ст,);
- епохи Відродження (XVXVI ст.);
-бароко (XVI—ХУІІІ ст.);
- класичний(ХУІІІ-ХІХст.);
- модерн ХІХ—XX ст.).

Учитель.Однією з особливостей опису пам'яток історії та культури є знання певної термінології. Тож нам необхідно з'ясувати значення деяких слів.
—У якому словнику ми можемо знайти лексичне значення слів?

Словникова робота
(Пояснення слів супроводжується демонстрацією фото. Слова-терміни написані на картках, які лежать на партах.)
Собор—головна чи велика церква міста, головна церква в монастирі.
Каплиця — невеличка споруда для відправ і молитов,
Дзвіниця — вежа для дзвонів на церкві або окрема будівля зі дзвонами.
Фасад — зовнішній лицьовий бік будівлі.
Баня (купол, маківка) — опуклий дах, що має форму півкулі.
Монастир — церква, будівля й територія, яка належить релігійній громаді ченців (монахів).

Учитель: Як бачите, пам'ятка історії та культури є архітектурним комплексом. Треба поєднати розповідь про окрему будівлю та місцевість,де є ці споруди - це є особливістю опису памяток.
               Пам’ятки бувають рухомі і нерухомі
-Що належить до рухомих памяток?( Твори живопису і скульптури, ювелірні вироби, предмети побуту(меблі, одяг,посуд, книжки, рукописи, документи тощо)        
-Де вони можуть зберігатися?
-А що належить до нерухомих памяток? (нерухомі пам’ятки закріплено за одним місцем: розташовані просто неба, настінний розпис, мозаїка, пам’ятники )

- Дослідженням нерухомих пам’яток займалися «Історики»

«Історики»  розповідають про архітектурні пам’ятки міста, «дизайнери» демонструють презентацію.(додаток)

На превеликий жаль час та люди невблаганні до пам’яток старовини, культові споруди нищаться. Сучасна людина, дбаючи лише про свій матеріальний добробут зовсім не думає про культуру, духовність. Про те, що вона передасть у спадок нащадкам.

УІ Узагальнення та систематизація.
Учитель висвітлює на мультимедійному екрані фотографію та опис однієї із памяток архітектури міста. Учні ознайомлюються з нею.Один читає вголос.

Бесіда

-Про яку памятку ви дізналися з цієї інформації?
-Коли і де вона була збудована?На честь кого,чого?
-За часів правління кого?
-Назвіть основні архітектурні ознаки споруди?

-Доведіть, що це повідомлення є текст.(речення пов’язані між собою за змістом і граматично)

Учитель. Отже, щоб описати пам’ятку історії та культури, треба дати відповіді на такі запитання:
-назва пам’ятки ;
-місце розташування;
-історія виникнення;
-основні архітектурні ознаки.

Робота з текстом
«Лексикологи»- визначити тему текту, основну думку, тип і стиль мовлення, придумати заголовок.
«Дизайнери»- виділити «дане» і «нове» у фрагменті тексту.
«Історики»-з’ясувати вид смислового зв’язку у фрагменті тексту, що є описом.

Складання простого плану до тексту.

Складання твору –опису пам’ятки історії та культури.

УІІ.Домашнє завдання. Закінчити твір-опис.

УІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

Рефлексія
-Що нового дізналися на уроці?
-Які особливості тексту-опису пам’ятки історії та культури?

Заключне слово вчителя.
Як бачимо, пам'ятки — це не лише естетична насолода і пізнання. За законом життя, нація гине разом із загибеллю її духовної спадщини. В історії людства на підтвердження цього є чимало прикладів. Повертаючись до нашого епіграфа, знову хочу сказати, що ми не маємо права забувати свою історію, бо «хто не знає минулого, той не вартий майбутнього».

Комментариев нет:

Отправить комментарий